Cuchaule - Safranbrød fra Schweiz


Cuchaule - Safranbrød fra Schweiz
Da vi her i juli var på markedet i Bern og købte brød hos Ängelibeck måtte jeg absolut købe deres Cuchaule med safran. Jeg fik af vores venner fra Bern at vide, at det er noget sødere i smagen end den traditionelle Sonntagszopf, som jeg tidligere har haft en opskrift med her på bloggen. Det har også en ret sød smag.

Jeg kan efterfølgende se, at man i Schweiz ofte køber eller laver en særlig sennep til. Denne sennep er sødet med kandis samt indkogt æble- eller pæremost og krydret med anis og kanel. Brødet sammen med denne sennep har jeg dog ikke prøvet endnu. Det må jeg efterprøve til efteråret, når jeg kan lave most af vores æbler fra haven - eller kan købe frisk most her på Als.
Brødet smager dog også særdeles godt i sig selv.
Når man ser flotte billeder på nettet af Cuchaule, er det mit indtryk, at man har tilsat gurkemeje for at gøre brødet flottere - og mere gult, men det er ikke min erfaring, at det er godt for smagen.  Hvis man har glemt at lade safran stå i blød i vædske i 15 minutter før brugen, så får den ikke helt afgivet tilstrækkelig farve.

Ingredienser:
525 gram hvedemel
1 1/2 tsk salt (ca 9 gram)
70 gram sukker
1/2 pakke gær (altså ca. 20 gram) (mMan kan som alternativ benytte 1 tsk tørgær)
1 dl sødmælk
1 dl vand
50 gram smør
1/2 dl. fløde
1 knivspids safran
1 æg

Desuden 1 sammenpisket æg til pensling

Safran bruger jeg ret sjældent, så jeg måtte lige et smut hen til min faste krydderileverandør Wohlenberg - Af og til køber jeg også krydderier hos ASA Spice, men det kræver levering og dermed længere tid, så det er kun, når jeg skal have større mængder leveret - eller når jeg mangler rød thai karry, som jeg vist kun har fundet der.
Safrans smukke orange farve
Begynd med at tage smør ud af køleskabet, så det får rumtemperatur.
Hæld vandet i en lille skål - hak eller morter safran og hæld det i vandet, så det kan trække farve og smag, til det skal blandes i dejen.


Bland hvedemel, salt og sukker i en skål.

Opløs gær i lidt mælk. Tilsæt salt, sukker, resten af mælken, fløde og smør samt et sammenpisket æg. Tilsæt mel lidt ad gangen.

Man kan se, hvor safran afgiver farve
Ælt dejen grundigt - mindst 15 minutter.


Dejen hæves i 2 - 3 timer.



Herefter formes dejen til et rundt brød.
Når dejen er penslet, skal man skære mønster i den med en skarp kniv eller klippe i dejen
Herefter lader du dejen efterhæve i 30 minutter. (Hos mig passer det med den tid, det tager at varme ovnen op.)
Dejen penslet og klippet
Brødet bages ved 200 grader i ca. 25 minutter.
Det er færdigt, når det lyder hult, når man banker på det.


Det færdigbagte brød

Kommentarer

Populære opslag