Søndagsfletning - Bagværk fra Schweiz


Schweiz er et af mine foretrukne feriemål - særligt området omkring Bern, hvor vi har en del venner. Noget af det skønneste brød får man på markedet i Bern, hvor man kan finde Ängelibeck - og ja brødet smager himmelsk.
I Bernområdet er der tradition for, at man lørdag aften eller søndag morgen bager "Sonntagszopf" - (eller smutter hen til bageren for at købe brødet). Hvis man bager det søndag morgen, har man haft dejen stående på køl natten over - ellers tager processen alt for lang tid.
Selv har jeg bagt den både i en grov udgave (50% ølandshvede fra Skærtoft Mølle + 50% sigtemel også fra Skærtoft Mølle), og med almindeligt fint hvedemel, men min søn - som jo også har været i Schweiz - mener helt bestemt, at det kun er en rigtig Zopf (fletning), hvis den er bagt med fint hvedemel. Selv holder jeg mest af den grove variant.

Ingredienser:
500 gram hvedemel
80 gram smør (enten direkte fra køleskab eller i stuetemperatur - det må ikke smeltes inden brug)
1 1/2 tsk groft salt (= 9 gram)
1/2 pakke gær
3 dl. sødmælk (direkte fra køleskabet)

Til pensling:
Et æg + en knivspids salt og en knivspids sukker

I Schweiz er der et stort udvalg af mælk fx fåremælk, men til gengæld er det ikke normalt at benytte de helt fedtfattige typer, som vi gør her i Danmark. Når der altså i en opskrift fra Schweiz står "mælk" skal man altså som udgangspunkt gå ud fra, at der er tale om sødmælk.
I Schweiz kan man købe særligt Zopf-mel, men det er slet ikke nødvendigt. Almindeligt hvedemel kan sagtens anvendes.

Opløs gær i lidt mælk.
Bland resten af mælken i og tilsæt salt.
Herefter skal du røre mel i lidt ad gangen. Nu skal det bløde smør æltes ind i dejen.

Æltning:
Det er vigtigt at ælte længe. Selv ælter jeg i 15 minutter, så jeg er sikker på, at dejen er helt glat og spændstig.


Læg dejen tilbage i skålen - læg et viskestykke over, og lad den hæve 2-3 timer.

Tænd ovnen på 250 grader. 
- Her er din ovn forhåbentlig en nyere model end min, som tager mere end 20 minutter for at komme op på den temperatur. Måske er det derfor, jeg kan tage mig tid til at blogge, når jeg nu alligevel skal vente på, at ovnen varmer op - lidt ligesom dengang computerteknologien var ny, og man kunne brygge kaffe og hænge vasketøj op, mens man ventede på, at computeren skulle starte. 

Del dejen i to stykker
(Her har jeg valgt at bage to brød, men man kan også nøjes med ét stort)

Rul dejen ud, så du kan flette den. Det er det letteste at begynde med en lang og en kort, men i Schweiz er de ret gode til mere avancerede fletninger - det er jeg ikke, så jeg har studeret dette filmstykke (spring til 07.28 i filmklippet for at se, hvordan han fletter), men er tilstrækkeligt i træning endnu. Hvis man bruger mel med det samme, er det svært at få dejen rullet ordentligt ud, så jeg bruger kun mel til sidst.
Flet de pølser, du har rullet af dejen - eller form noget andet i stedet. Her er et forsøg på at bage en skildpadde - for sådan en købte vi hos en bager i Thun.
Læg dit brød på bagepapir og pensl dejen med et sammenpisket æg, hvor der er tilsat en lille smule salt og en lille smule sukker.





Bag ved faldende temperatur
10 minutter ved 250 grader - sænk herefter temperaturen.
25 minutter ved 170 grader.

Når man banker på brødet, skal det lyde hult.

Sonntagszopf



Skildpadde


Kommentarer

Populære opslag