Ravioli med citron og timian



Ravioli er ret godt - og hvis man som jeg gerne vil have en økologisk variant, er udvalget af færdige produkter ikke særligt stort. At lave pasta tager egentlig ikke særlig lang tid - det er processen med at lave ravioli, som tager noget længere tid.












Opskriften her her til tre personer - men i vores familie spiser vi ikke enormt meget, så beregn det dobbelte til 4 personer.

Jeg starter med fyldet, for så er det muligt at få citronsmagen til at trække og blive mere intens.

Ingredienser til fyldet:
Skallen fra en citron rives og kommes i en skål
1/2 bøtte ricotta (hvis du ikke kan finde det - kan man til nød bruge hytteost)
1 lille løg - rives fint
4 stængler frisk timian
75 gram revet parmesan
1 sammenpisket æg.


Bland fyldet, og lad det stå, mens du laver pasta.










Pasta:
2 store æg
200 gram mel

Hovedreglen er altid, at man har ét æg, hver gang man bruger 100 gram mel. Som hovedregel beregner jeg 100 gram mel pr. person - det afhænger dog lidt af fyldet, men oftest spiser vi det helt enkelt fx blot med pesto.

Valg af mel: Her foretrækker jeg mel fra Il Fornaio - resultatet bliver bedst og lettest at arbejde med, hvis man benytter en blanding af deres tipo 00 og deres durummel)
Bland æg i melet med en gaffel.

Dejen skal blive elastisk - så hvis den er for tør, kan man tilsætte lidt koldt vand.

Jeg bruger selv en pastamaskine til at rulle dejen ud med. Det kan sagtens gøres ved hjælp af en kagerulle i stedet. Jeg har dog opdaget, at pastamaskinen for mig betyder, at jeg langt oftere laver pasta, end før vi fik maskinen.



Rul dejen ud - og stik den ud
Læg fyld i og tryk sammen

Man kan sagtens gøre det uden at have disse ravioli-klemmer. I så fald folder man sammen på midten og trykker sammen med en gaffel, men jeg må indrømme, at dette her er meget nemmere.
Jeg fandt en pakke med ravioli-presser i tre forskellige størrelser, da vi var på sommerferie i Schweiz. 
Netop fordi Schweiz har grænse op mod Italien, og man i en del af Schweiz taler italiensk, er dele af deres madtraditioner også præget af det italienske - og ikke som i Danmark, hvor man oplever, at mange italienske restauranter smags- og kvalitetsmæssigt ligger meget langt fra det, man får i Italien.

Læg ravioli på et stykke mad- eller bagepapir, så de ikke klistrer sammen, inden du skal koge dem.

 Her har jeg kogt Ravioli i 5 minutter i letsaltet vand.
Jeg nøjedes med at hælde en skefuld kogevand over og herefter drysse parmesanost over.
Resultatet var temmeligt vellykket.

Når man koger ravioli, giver fyldet smagen, så det er en skam at tilføje en sovs, så man ikke kan smage fyldet.











Kommentarer

Populære opslag